لوگو سمساری تهرانیان

آشنایی با انواع جارو برقی و تاریخچه جاروبرقی

خریدار جارو برقی

به چه وسیله ای جاروبرقی میگویند؟

جاروبرقی (به انگلیسی Vacuum Cleaner ) به وسیله برقی گفته میشود که با ایجاد مکش، باعث جمع آوری کثیفی و زباله و گرد و خاک از سطوحی مانند انواع فرش دستباف وماشینی و سرامیک و … میشود. جاروبرقی دارای کیسه ای است که زباله ها درون آن جمع آوری میشوند.

جاروبرقی دست دوم

تاریخچه جاروبرقی

جاروبرقی در اصل مدلهای توسعه یافته جاروهای دستی هستند که در دهه 1860 میلیادی توسعه یافتند. اولین نمونه های موتوری در اوایل قرن بیستم ساخته و توسعه داده شدند.

در سال 1860 یک جاروبرقی دستی توسط دانیل هس اهل وست یونیون آمریکا ساخته شد. این دستگاه که فرش روب نامیده میشد گرد و غبار را به وسیله یک برس چرخان جمع آوری میکرد و دارای یک دم اهرمی برای ایجاد مکش بود.

جاروبرقی اولیه

جاروبرقی ساخته شده توسط دانیل هس

نمونه جدیدتری در سال 1869 به وسیله فردی به نام آیوز مک‌ گافی در شیکاگو ساخته شد. این دستگاه با یک فن تسمه ای کار میکرد که با نیروی دست به گردش در می آمد و ایجاد مکش میکرد. مدل مشابهی توسط ملویل آر بیسل در سال ۱۸۷۶ ساخته شد، وی همچنین جارو نپتون را تولید می‌کرداین شرکت بعداً جاروبرقی‌های قابل حمل را به مجموعه ابزار نظافت خود اضافه کرد.

جارو برقی قدیمی

در پایان قرن نوزده میلادی جاروهای برقی ابداع شدند.مدلهای اولیه به جای ایجاد مکش، از تغییراتی از هوای دمنده برای ایجاد مکش استفاده میکردند. در سال 1898 شخصی به اسم جان اس ترومن اختراعی را ثبت کرد. این وسیله به صورت پنوماتیکی کار میکرد و آشغال را درون ظرفی جمع آوری میکرد.سیستم جان ترومن به وسیله یک موتور پیستونی کار میکرد و پشت یک واگن قابل حمل قرار داشت و به درب منزل مشتری مراجعه میکرد و کار نظافت را انجام میداد.

در سال 1901 سیستم های نظافت برقی به وسیله مکش توسط دانشمند بریتانیایی به نام هوبرت سیسیل بوث و مخترع آمریکایی دیوید کنی ابداع شد.

اولین جاروبرقی خانگی که قابل حمل بود در سال 1905 به وسیله والتر گریفیتس مخترغ انگلیسی ساخته شد.

انواع جارو برقی های رایج:

جاروبرقی انواع مختلفی دارد و در خانه ها و صنعت مورد استفاده قرار میگیرد. برخی مدلها کوچک هستند و با باتری کار میکنند، برخی در خانه استفاده می شوند و به صورت چرخ دار هستند و با برق شهری کار میکنند. برخی به صورت سطلی هستند و مصارف صنعتی دارند و در کارگاه ها و کارخانه ها و یا جاهایی مثل کارواشها و رستورانها استفاده میشوند. برخی از خانه ها هم به سیستم جاروبرقی مرکزی مجهز هستند و می توانند چند صد لیتر گرد و غبار و زباله در خود جای دهند. نوع خاص و ویژه ای از جارو برقی ها نیز موجود است که به صورت کامیون های خود کششی هستند و برای جمع آوری زباله در سطح شهر و و یا بازیابی نشت های بزرگ و گرد و خاک استفاده می شوند.

جاروبرقی در حالت کلی به چند نوع تقسیم می‌شود:

  • جاروبرقی خانگی
  • جاروبرقی هتلی
  • جاروبرقی تجاری
  • جاروبرقی نیمه صنعتی
  • مکنده صنعتی

سیستمی نیز وجود دارد که به جاروبرقی مرکزی معروف است. این سیستم به این صورت عمل میکند که یک جاروبرقی قوی در ساختمان‌های بزرگ مسکونی، اداری، تجاری یا کارخانه‌ها در یک محل ثابت قرار می‌گیرد که از نقاط مختلف ساختمان دریچه‌هایی از طریق لوله‌کشی به آن متصل می‌شوند. این مدل بسیار کاربردی می‌باشد و هم‌زمان چندین کاربر می‌توانند از آن استفاده نمایند. همچنین این دستگاه‌ها با دوام تر و مقاوم تر از نمونه‌های خانگی هستند و اگر به مدت طولانی روشن باشد مشکلی برای آن پیش نمی‌آید و سالیان سال نیازی به تعمیر جاروبرقی ندارد.

 

 

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید